H εικονική πραγματικότητα γίνεται …πραγματικότητα

Σε μία από τις βασικές τάσεις της παγκόσμιας αγοράς των ψηφιακών τεχνολογιών εξελίσσεται η εικονική πραγματικότητα (virtual reality) καθώς προϊόντα και εφαρμογές έχουν αρχίσει να αυξάνονται με εντυπωσιακά ραγδαίους ρυθμούς, όπως φάνηκε στο φετινό Mobile World Congress.

Στη Fira Gran Via της Βαρκελώνης, οι παρουσιάσεις εικονικής πραγματικότητας είναι κυριολεκτικά παντού, καθώς άπαντες ενδιαφέρονται να πάρουν μία γεύση αλλά και να δοκιμάσουν τις δυνατότητες της εικονικής πραγματικότητας, αναζητώντας νέα επιχειρηματικά μοντέλα.

Δεν είναι τυχαίο ότι η Samsung χρησιμοποίησε VR στην παρουσίαση του Galaxy S7, καλύπτοντας με αυτόν τον τρόπο την είσοδο του Μαρκ Ζάκερμπεργκ στη σκηνή. Ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook είναι από τους φανατικούς υποστηρικτές των εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας και δηλώνει ότι το VR είναι η επόμενη υπολογιστική πλατφόρμα. Ως την επόμενη μεγάλη τάση χαρακτήρισε το VR και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Vodafone, Βιτόριο Κολάο, οπότε είναι προφανές ότι όταν ακόμη και οι «παραδοσιακοί» τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι ασχολούνται με το θέμα, τότε η κατάσταση αρχίζει να σοβαρεύει.

Στη Βαρκελώνη, σχεδόν το σύνολο των κατασκευαστών δείχνει κάποια κάσκα εικονικής πραγματικότητας. Οι «παλιοί» είναι η Samsung, το Gear VR της οποίας είναι στην αγορά εδώ και αρκετούς μήνες και θα προσφέρεται δωρεάν σε όσους προπαραγγείλουν το Galaxy S7, και η HTC, η οποία δείχνει και φέτος το εντυπωσιακό Vive που αποτελεί προϊόν της συνεργασίας της με τη Valve. Μάλιστα, η HTC ανακοίνωσε ότι το Vive θα πωλείται σύντομα έναντι 799 δολαρίων (χωρίς φόρους και στην αμερικανική αγορά) με τα δύο ειδικά ασύρματα χειριστήρια που τη διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό να περιλαμβάνονται στην τιμη.

Το δικό της προϊόν για παρακολούθηση VR περιεχομένου παρουσίασε η LG, ενώ αντίστοιχες ανακοίνωσαν τόσο η Lenovo όσο και η Alcatel. Σημειώνεται ότι η Sony έχει παρουσιάσει -αλλά δεν έχει ξεκινήσει να διανέμει ακόμη- ένα VR headset για το PlayStation 4.

Βέβαια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε αρκετές περιπτώσεις (Samsung, Lenovo και Alcatel) η κάσκα απαιτεί τη χρήση συγκεκριμένων μοντέλων smartphones της ίδιας εταιρείας, ενώ διαφορετική -και πιο ελεύθερη- προσέγγιση ακολουθούν εταιρείες όπως η HTC και η LG. Η πρώτη προσέγγιση έχει πάντως ως αποτέλεσμα το κόστος απόκτησης της συσκευής να είναι πιο φθηνό.

Όπως είναι προφανές, το μεγάλο ερωτηματικό παραμένει το περιεχόμενο. Ο κ. Ζάκερμπεργκ υποστήριξε ότι στο Facebook υπάρχουν περίπου 1 εκατ. ώρες video εικονικής πραγματικότητας, ποσότητα που χαρακτηρίζεται ως ικανοποιητική σε αυτή την αρχική φάση της εμπορικής διάθεσης του VR. Όμως, απαιτείται η άμεση ανάπτυξη περιεχομένου. Ενδεχομένως σε αυτό τον τομέα να βοηθήσει και η διάθεση συσκευών λήψεως video 360 μοιρών όπως το Gear 360 που ανακοίνωσε η Samsung, προφανώς εκτιμώντας ότι απαιτείται να δούμε και τους χρήστες να παράγουν το δικό τους περιεχόμενο εικονικής πραγματικότητας.