Τι συμβαίνει με τους διαγωνισμούς – απάτες στο facebook;

Οι διαγωνισμοί – απάτες μέσω facebook, είναι ένα φαινόμενο που έχει πάρει διαστάσεις τα τελευταία χρόνια. Δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε απομιμήσεις σελίδων μεγάλων εταιριών (πχ σούπερ μάρκετ, καλλυντικών κτλ), που υπόσχονται πλούσια δώρα, εάν ο χρήστης κάνει like και κοινοποιήσεις. Απώτερος στόχος τους, είναι η «υποκλοπή» των αριθμών κινητών τηλεφώνων ανυποψίαστων χρηστών και η εγγραφή τους σε υπηρεσίες SMS, υψηλής χρέωσης.

Το τελευταίο παράδειγμα ψεύτικου διαγωνισμού που κυκλοφορεί τις τελευταίες ώρες μέσω facebook, υπόσχεται ταξίδια και δωροεπιταγές μετρητών. Αξίζει να σημειωθεί πως μέσα σε 3 ώρες από τη δημιουργία της σελίδας και του διαγωνισμού, έχουν μαζευτεί 5,500 likes και 10.000 κοινοποιήσεις.

Όπως βλέπουμε και στην εικόνα, καλούμαστε να πατήσουμε στο λινκ για να αποκτήσουμε κάρτα δώρου 500 ευρώ.

Στο επόμενο βήμα, μας ζητούν να συμπληρώσουμε τον αριθμό του κινητού μας.

Αν διαβάσουμε τα ψιλά γράμματα, διαπιστώνουμε πως εάν δώσουμε το νούμερό μας, θα εγγραφούμε σε υπηρεσία SMS, υψηλής χρέωσης. Διαβάζουμε επίσης το νούμερο επικοινωνίας 2103009942 και τον πάροχο της υπηρεσίας που είναι η «Mobile Minded». Στη πραγματικότητα, η Open Minded, εμφανίζεται άλλες φορές ως DIMOCO Europe, ZEMGO κτλ. Στη πράξη, πίσω από όλους αυτούς τους «παρόχους», κρύβεται μια και μοναδική εταιρία,

Η DIMOCO Europe φαίνεται να είναι αυτή που διοργανώνει πολλούς ανάλογους διαγωνισμούς, όπως αυτοί στις επόμενες εικόνες, όπου το τηλέφωνο επικοινωνίας (υποστήριξη πελατών) είναι το ίδιο.

Αποφασίσαμε να καλέσουμε το νούμερο και διαπιστώσαμε πως ανήκει στην εταιρία DIMOCO Europe, με έδρα τη Νέα Φιλοθέη στο Μαρούσι. Μιλήσαμε με την κα Τσιναβάλου και αφού της θέσαμε τις απορίες μας για του παραπλανητικούς διαγωνισμούς που ανεβαίνουν τακτικά στο facebook, μας επισήμανε πως η DIMOCO Europe, δεν βρίσκεται πίσω από τις σχετικές αναρτήσεις, αλλά δρα ως μεσάζων, παρέχοντας τεχνική υποστήριξη. Μας τόνισε επίσης, πως όταν δε πληρούνται οι προϋποθέσεις (όπως και στο διαγωνισμό που αναφέραμε στην αρχή), η εταιρία λαμβάνει μέτρα για την απομάκρυνσή τους. Σχετικά με τα έπαθλα, ήταν κατηγορηματική ότι αυτά δίνονται στους νικητές, αν και κάτι τέτοιο, δε κατέστη δυνατό να το επιβεβαιώσουμε.

 

Όσον αφορά τα «ψιλά γράμματα» που αν και δυσδιάκριτα, ενημερώνουν για τις χρεώσεις, η κα Τσαναβάλου μας είπε πως εφόσον ο χρήστης δεχθεί να λάβει μέρος σε διαγωνισμό, η παρουσία τους «καλύπτει» την εταιρία. Το πρόβλημα όμως, σύμφωνα με την εμπειρία μας, είναι πως σπάνια οι ενδιαφερόμενοι μπαίνουν στο κόπο να διαβάσουν τους όρους με αποτέλεσμα όταν αρχίσουν να βομβαρδίζονται με μηνύματα και να χρεώνονται υπέρογκα ποσά, να είναι πλέον αργά. Η εταιρία ωστόσο, παρέχει τρόπο διαγραφής από την υπηρεσία, είτε τηλεφωνικά, είτε με την αποστολή SMS. Μέχρι να γίνει αυτό όμως, ο χρήστης θα έχει ήδη επιβαρυνθεί με ένα σεβαστό ποσό.

 

Αυτό που γνωρίζουμε με βεβαιότητα, είναι πως το ΙΝΚΑ και η ΕΚΠΟΙΖΩ, έχουν δεχθεί εκατοντάδες καταγγελίες για το θέμα των υψηλών χρεώσεων μέσω SMS. «Οι συγκεκριμένες εταιρίες δηλώνουν συνήθως ως έδρα τη Βουλγαρία και την Κύπρο και καλούν μαζικά ή στέλνουν γραπτά μηνύματα σε ανυποψίαστους καταναλωτές. Όποιος κάνει το λάθος να διαβάσει το sms, να ακολουθήσει κάποιον σύνδεσμο ή να απαντήσει σε κλήσεις που οδηγούν σε ηχογραφημένα μηνύματα, “τιμωρείται” με υπέρογκες χρεώσεις. Έχουμε καταγγελίες ακόμη και για χρεώσεις ύψους 1.000 ευρώ μέσα σε λίγες ημέρες» είχε αναφέρει ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης.

Σύμφωνα με τις ενώσεις καταναλωτών, το φαινόμενο της εξαπάτησης πολιτών (κυρίως ηλικιωμένων) μέσω τετραψήφιων / πενταψήφιων αριθμών και οργανωμένων τηλεφωνικών κέντρων βρίσκεται σε έξαρση, καθώς οι εταιρίες «φαντάσματα» έχουν βρει τρόπους να κρύβουν τα ίχνη τους.

«Σε μηνιαία βάση δεχόμαστε περισσότερες από 50 καταγγελίες, Ωστόσο, τα κρούσματα είναι πολλαπλάσια. Δεν απευθύνονται όλοι στην ΕΚΠΟΙΖΩ ούτε αντιλαμβάνονται πάντα τι συμβαίνει, ειδικά όταν η χρέωση είναι μικρή. Οι καταναλωτές πρέπει να ζητούν την επιβολή φραγής στους συγκεκριμένους αριθμούς και να διεκδικούν την επιστροφή των χρημάτων τους από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας» επισημαίνει η κυρία Βάτζιου.

 

Σε κάθε περίπτωση, είναι ξεκάθαρο πως ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς μέσω ίντερνετ, SMS κτλ, δε πρέπει σε καμία περίπτωση να δίνει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου, ή να απαντά σε μηνύματα όπως αυτά που είχαμε δεχθεί και εμείς παλαιότερα, διότι θα βρεθεί αντιμέτωπος με έναν φουσκωμένο λογαριασμό στο τέλος του μήνα.